VURDERING: B-) B-) B-) B-) B-) B-)
SKRIVEMOOD: :-)
SKRIVEMOOD: :-)
Klim, 2010
AT LAVE TING INGEN
ANDRE HAVDE LAVET FØR
Jeg kan huske, at
Johannes Møllehave engang argumenterede for detaljerigdommen i sine memoirer
ved at fortælle, at når først man kommer i gang med at TRÆVLE SINE ERINDRINGER OP, har man lagret mange flere ting, end man umiddelbart tror. Det må også være
sket for Patti Smith, for det er rimeligt MANGE DETALJER, der er overvintret i
hendes hukommelse. Det er fint med mig - memoirer er jo ikke en politirapport!
- og i dette tilfælde er 'Just kids' i lige så høj grad en KÆRLIGHEDSERKLÆRING til hendes ungdoms kæreste, ven og soulmate, nu afdøde Robert Mapplethorpe.
Bogen beskriver
Pattis barndom, hvor en familieudflugt til et kunstmuseum er en 'åbenbaring'
('at mennesker SKABER KUNST, og at det at være en kunstner var at kunne se,
hvad andre ikke var i stand til at se', som er gennemgående for hele bogen).
Hun beskriver hendes 'flugt' til storbyen New York og det helt afgørende møde
med ROBERT MAPPLETHORPE. De flytter sammen og får efterhånden flere og flere
strenge at spille på: de skriver, tegner, laver installationer, komponerer,
synger og fotograferer.
Rimbaud er Pattis
helt - og den veneration mærker man tydeligt -. det er fascinerende og en stærk
bidragyder til min forståelse af den skildrede periode. RIMBAUDs hovedværk 'Illuminations' oplyser så vidt jeg ved ikke ret meget, men er noget gedigen SYREPOESI, som inspirerer især Patti. Det er også inden for den
grænseoverskridende avantgardisme, at Patti og Robert bevæger sig.
Bogen er en stor
kærlighedserklæring fra Patti til Robert, som foldes eksplicit ud retrospektivt
i bogens meget RØRENDE EFTERORD. Bogens tilblivelse er en løfte, der bliver
indfriet. Den DOBBELTHED kunne jeg godt fornemme: det gode i styrken i deres
helt særlige relation kombineret med forpligtelsen til at stå noget igennem,
nemlig skriveprocessen. Bogen kunne have haft godt af et forkortende - og
præciserende - redaktionsarbejde, synes jeg. Men Patti er en legende, STILL GOING STRONG, og én vil nødigt tilsmudse, men dog gerne være ærlig og troværdig på egne
præmisser.
Nå, men DR´s Kåre R. Poulsen, som jeg i mange tilfælde deler præferencer og smag med, fremhævede 'Just kids' frem for det de rene barndomserindringer 'Drømmespinderier', så jeg hopper videre nu, men det er en fin bog.
Jeg har svært ved at følge op på bloggens oprindelige design, hvor jeg ville genfortælle den anmeldte bogs stærkeste billede i en mundtlig version - det holder altså hårdt :-/ Her kommer i stedet en scene fra bogen, som er stærk:
'Horses' er
indspillet, men der mangler et coverfoto. Robert skal tage portrættet, og følgende er repræsentativ for bogen, synes jeg. De er på det her tidspunkt
ved at have fodfæste som kunstnere, så det rigtigt forhutlede er tilbagelagt, men prøv at
mærke efter, om du bliver berørt, for så er bogen helt sikkert noget for dig:
Sams lejlighed var spartanske, helt hvid og næsten tom, med et højt avokadotræ uden for vinduet med udsigt til Fifth Avenue. Der hang en kæmpestor prisme og brød lyset op i regnbuer, som strømmede ned ad væggen over en hvid radiator. Robert stillede sig op ved trekanten. Hans hænder rystede lidt, da han gjorde sig klar til at tage billedet. Jeg stod bare. Skyerne blev ved med at glide frem og tilbage. Der skete et eller andet med hans lysmåler, og han blev lidt nervøs. Han tog et par billeder. Han opgav lysmåleren. Der gled en sky for solen, og trekanten forsvandt. Han sagde, 'Du ved, jeg kan virkelig godt lide det hvide i skjorten. Kan du ikke tage din jakke af?' Jeg smed jakken over skulderen, som Frank Sinatra. Jeg var fuld af referencer. Han var fuld af lys og skygge. 'Nu er den der igen', sagde han. Han tog et par billeder mere. 'Nu har jeg det.' 'Hvordan kan du vide det?' 'Det ved jeg bare.' Han tog tolv billeder den dag. Et par dage efter viste han mig kontaktarket. 'Det dér har magien', sagde han. Når jeg ser på det nu, ser jeg aldrig mig selv. Jeg ser os' (253)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar